Sunday, April 17, 2011

sepetang di sawah...

Bismillah dan As-salam...
Alhamdulillah... semalam, seharian tidur, dysmenorrhea semakin berkurangan...
lega sikit... tak pernah lagi la ambil penadol soluble...
ha... penadol pon aku payah nak telan...
setahun nak ambil boleh kira rasanya...
cuma masa kena bells palsy tahun lepas, aku akui aku ambil kerap dan berlanjutan...
sebab masa tu sakit kepala yang amat... dan Alhamdulillah ,
lepas lega, sampai sekarang masih belum pernah sentuh lagi ubat penadol tu...
sebenarnya panadol tak baik untuk hati/liver... dos yang sedikit memberi kesan teraputik, namun sekiranya sering diambil, sebaliknya akan berlaku...sebab fungsi liver ialah organ utama dalam pembersihan dalam badan selain kidney... banyak kajian menunjukkan paracetamol memberi kesan kematian cell hati atau acute hepatic necrosis sekiranya diambil berlebihan... jadi seeloknya kita jangan mengamalkan sangat ubatan itu walaupun kesannya cepat tapi untuk angka panjang, ia berlaku sebaliknya... namun sekiranya diamabil sedikit... rasanya tidak mengapa....

lepas asar semalam, Abah suruh aku menghantar adik aku yg accident tu ke tusyen dia kat Kepala Batas,
(oh ya... Alhamdulillah.... tak parah pon dia, cuma banyak kesan calar balar di bahagian peha ke kaki dan lengan kanan dia... )
pukul 6.30 petang baru habis... terus aku dan adik lalaki aku pergi ke rumah tok ( parents abah aku) kat Permatang Tok Gelam... macam biasa la... tok kalau cucu datang, kalau musim buah....
habis dia suruh kami angkut buah2 tu bawa pulang....




masa ni, tok ajak aku pergi ke bendang, ambil buah gajus...
tenangkan tengok sawah padi?



tara... ni dia salah satu antara buah2 yang selamat masuk perut aku...
alhamdulillah... :D


pokok nyiur rentat! hihi... ada nama dia... aku lupa... :P


pokok buah keriang @ keryang... tak masak lagi... kalau masak warna dia macam berries gitu...tapi sekarang easanya susah nak jumpa juga

buah mangga!... hihi... orang kampung panggil mempelam...

inila port aku main masa kecik2 dengan sepupu side abah...
masa tu main masak2 ngan kawin2... haha... malu betul!

inila hero pujaan hatiku dari kecil sampai sekarang...
adik lelaki bongsu... kadang2 dengar cakap, kadang2 kena umpan baru dengar cakap... dan kadang2 kena bising baru nak buat... alahai!...

balik dari rumah tok, aku terus pergi ambil adik aku kat tusyen, kami pergi beli barang2 asrama sebab kuasa veto abah suruh dia dok asrama selepas ni... no more merempit dah pergi sekolah...

walaupon dysmenorrhea masih ada, sekurang2nya berkurangan dah ,
Alhamdullillah... :D
Sekian, Wassalam...

No comments:

Post a Comment