Wednesday, April 6, 2011

Lagi 4 bulan...

Bismillah dan Salam...
Masa membelek Calendar tadi...
tengah aku jot sumtin + jadual kerja aku kat kalendar tu...
pastu perasan  balik yang bulan ramadhan jatuh pada bulan Ogos...tak lama dah...
huhu... jujur aku cakap bulan tu yang aku nantikan setiap tahun...
bulan yang aku suka sebab siang berpuasa dan malam hari dapat taraweh...
teringat masa kecil... rumah berdekatan dengan rumah tok...
Tok akan ajak aku ke surau berjalan kaki hampir 10 minit ke surau...
Alhamdulillah... ajakan Tok tu jadi tabiat aku sekarang... :)
Masa kerja.. kalau shift petang @ malam..
kekadang kalau sempat aku cuba buat 8 rakaat @ terlepas untuk bertaraweh... :(
Dan sekarang... aku terpikir...
kat penang ni kat mana la aku nak pi taraweh nanti... 
rasanya masjid terdekat masjid negeri...
mungkin aku perlu berulang dari penaga kot... ( biar masa menentukan )
( sekiranya umur panjang dan masih dikurniakan oleh Allah untuk beribadat..
mudah2an hati ini tetap... Amin)


Masa kat KL dulu... 
Masjid Kg Baru memang meriah Solat tarawehnya...
namun agak jauh dari rumah aku...
kalau lewat pergi... memang tak ada tempat nak solat...
cuma aku hanya berkesempatan lakukan taraweh di surau bersebelahan rumah...
jalan kaki 5 minit je...
tu pun meriah... budak2 tahfiz jadi imam... seryer sayu bacaan mereka...
sesungguhnya aku rindu!... huhu...
(T.T)

dan Alhamdulillah... 
Allah beri kesempatan buatku untuk berada di Kota sucinya tahun lepas... 
dan sememangnya berada disana... ketenangan yang amat... 
tidak pernah aku alami di sini...
selalunya Umrah Ramadhan agak tinggi kosnya , 
tapi disebabkan aku pergi bersama dengan makchaq dan pak chaq
( yang juga merupakan mahramku)
yang hampir dikatakan saban tahun melakukan ibadah umrah,
Alhamdulillah, kosnya agak murah, kerana penginapan, pengangkutan dan mutawif yang kami guna khidmatnya adalah yang terbiasa dengan mereka .
kos yang tidak melebihi RM 7500.
( penginapan yang biasa, tapi Alhamdulillah selesa dan 
penting sangat dekat dengan masjidil Haram )

Alhamdulillah, aku bersyukur... aku dapat melakukan apa yang aku harapkan... 
cuma bukan rezekiku untuk beramal lama di Madinah kerna aku "uzur perempuan"
hanya 2 hari rezekiku di Madinah untuk berada di Masjid Nabawi dan di Taman Syurga Allah... iaitu raudah... (T.T)
( Oh ya... aku pernah menulis tentang aku mahu ambil suntikan hormon dahulu...
namun... aku tak ambil... biarlah ia seperti biasa... ) 

Bila difikirkan mengapa kita tenang di sana...
mungkin kerana... tak perlu pikir pasal kerja...
tak perlu pikir pasal hal yang tah apa2...
hanya fikir... nak pergi masjid... nak beribadah...
mungkin sebab itu Allah berikan ketenangan itu...
aku juga ada berdoa... sekiranya di izinkannya...
aku mahu pergi lagi sebelum usiaku menjadi 30 tahun...
dan kalau di-izinkanNya, aku mahu pergi bersama insan yang Halal buatku berkasih sayang :)
mudah2han Allah maqbulkan doaku, tetapkan hatiku,
dan murahkan rezekiku untuk berusaha ke Tanah suciNya lagi...
Amin :)

 Di sana... Bulan Ramadan itu sememangnya bulan ibadah yang sungguh meriah...
tidak ada bazar ramadhan...
sedekah jariah memang banyak...
setiap waktu Di masjidil Haram penuh dengan ummat manusia...
teringat rutin harian 10 malam terakhir ramadhan... 
ikut jam mekah (6 jam lewat dari kita )
bagun pagi pukul 3.30 pg...bersahur... kemudian menapak  ke Masjidil Haram...
jarak antara rumah rehat ke Masjidil haram berjalan kaki selama 10 min...
subuh pukul 4.30 pg...
kemudian... habis solat... baca Al-Quran...
dalam pukul 7 pg.. terus buat tawaf sunat...
kalau ikutkan mahu tawaf selepas subuh... namun orang terlalu ramai...
jadi perancangan beginilah yang selalu dibuat...
sesudah tawaf... ada lakukan solat sunat Dhuha dan terus balik ke hotel...
masa ni la nak basuh baju... lelap sat dan buat apa yang patut...
kemudian dalam jam 10 pagi...
kami kembali ke Masjidil haram... untuk ambil tempat...
kalau lambat... memang tiada tempatla nampaknya...
masa ni la nak continue baca Al-Quran...
dalam jam 12 masuk waktu zohor...
selepas waktu  kami masih berada Di sana...
sehingga asar jam 3 .30 ptg...
selalunya selepas asar, ada hari aku tunggu di Masjidil haram...
dan ada hari aku pulang...
ikut kalau ada hal yang nak buat...
Sekiranya masih di sana, selepas sembahyang maghrib akan pulang ke hotel... 
untuk berbuka makan makanan yang disediakan di sana... dan kembali ke Masjidil Haram... selalu kalau buat macam ni, tempat solat isyak dan taraweh yang dapat ialah di dataran masjidil haram... iaitu di bahagian luar.
..
Namun sekiranya aku balik ke hotel selepas asar... 
After magrib  (selepas berbuka)terus datang balik cepat2 untuk ambil tempat didalam masjidil haram... maghrib jam 6.30 mlm...
isyak jam 8.30 malam....
macam di malaysia selalu taraweh  20 rakaat di sana juga akan berlansung selama 2 jam lebih...


Pada jam 11 kami brd di hotel untuk tidur...dalam jam 1 pagi kembali ke masjid untuk solat sunat tahajjud...
solat sunat ini dilakukuan sebanyak 8 rakaat... 2 rakaat 4 kali ...
diikuti dengan 3 rakaat solat sunat witir...
memang lama sembahyang tahajjud yang dilakukan di sana... 
hampir 15 minit untuk setiap rakaat...
Rasa sedih sebab sebagai umat islam, aku tidak dapat memahami kandungan bacaan surah Al-Quran ...
tambahan... imam menagis tersedu2 sewaktu solat dilakukan...
(T.T) teruk bukan??? huhu...
( mudah2an aku akan mendalami bahasa Al-Quran ini dengan lebih mendalam )


Solat tahajjud ini berakhir jam 3 pagi... kemudian akan pulang ke hotel untuk bersahur...
dan kembali ke Masjidil Haram ................


Dan rutin ini hanya sempat aku rasai selama lapan hari sahaja... huhu
memang tak dinafikan 10 malam terakhir adalah sangat singkat waktunya...
namun... ialah saat yang paling indah dan amat dinantikan oleh Ummat Islam di sana...

sewaktu di madinah... makanan inilah disediakan sewaktu berbuka di Masjid Nabawi.
Orang madinah lebih tertib berbanding orang di mekkah...
( mengikut pandangan aku )


"Ibu-Ibu dan Ayah " yang menjaga aku semasa berada di sana...
Terima kasih yang tak terhingga... :D
Jasa kalian insyaAllah akan saya kenang hingga ke akhir usia :)


K.Cik dan K.Zana... teman sebilik...
menjadi peneman setia ke Masjid dan sekitar perjalanan di sana...
Terima kasih...semoga persahabatan berkekalan hingga akhir hayat... :D


Alhamdulillah... InsyaAllah... mudah2an aku akan ke sana lagi... Amin...

Suasana Tawaf... Sebelum pukul 7 pagi...
( aku berada di Tingkat 1 )
Suasana Tawaf jam 7 am.

Suasana Saie... selepas solat taraweh...

 Suasana jam 1 am. 
sewaktu ingin bertahajjud...




Suasana selepas Duha...




Subuh Terakhir, sebelum pulang.
syukur diberi peluang Solat Dihadapan Kaabah pada waktu yang sangat2 sesak :)
  
Di Jabbar Rahmah :)

Ya-Allah...
Maqbulkanlah hajatku agar dapat berada dan beribadah di Tanah SuciMu lagi .
Amin :)

Sekian,Wassalam...


No comments:

Post a Comment