Tuesday, May 17, 2011

Kailan ikan masin yang simple....

Bismillah dan As-salam...
Harini, lepas mak aku balik pasar dia cakap...
masak kailan ikan masin ngan buat gulai ja harini...


ni resepi Kailan ikan masin aku yang simple...
kalau kat kedai tu dapat 5 bintang... aku punya mayb 4 bintang ja kot...
haha.... bukan apa... aku tak pakai ikan tenggiri yang dijerukkan dan sos ikan...
aku pakai je benda yang ada kat rumah...
semestinya simple tapi insyaAllah... menyelerakan...

Bahan2nya:
ikan tenggiri kering masin
sayur kailan
bawang putih dihiris untuk menumis
bawang besar dimayang
cili hidup ( 1/2)- bagi rasa ada rasa sedikit pedas- dimayang
minyak masak
sos tiram...

Cara2nya :
masukkan miyak masak... tumis bawang putih dan ikan masin...
kacau sehingga sedikit hancur ikan tu...
masukkan batang kailan dan bawang besar
masukkan sos tiram dan sedikit air...
biar sehingga batang lembut...
kemudian masukkan sayur bahagian pucuk....
kacau sedikit...
siap!
( aku tak letak garam sebab ikan masin tu dah masin... )
tapi ikut selera masing2 la...

nila makanan harian keluarga aku...
masakkan biasa saja...
melainkan seluruh keluarga ada...
ada sedikit istimewanya....

Sekian, Wassalam...

No comments:

Post a Comment