Sunday, August 14, 2011

15 ramadhan berlalu...

Bismillah dan As-salam...
Aku sebenarnya tak suka sebut ini...
" cepatkan masa berlalu???!!! "
sebab ia menunjukkan aku semakin hari semakin  tua...
hihi... walaupun dalam hati ada taman gitu... :P
hm... tapi sebenarnya satu reality yang harus diakui untuk sesiapa sahaja...
melainkan situasi ' menunggu ' perkara yang tak pasti... kita akan merasakan sangat lama...huhu...
hish!... awat melalut ni zalikha!

btw... dah berlalu 15 hari ramadhan...
dan bermacam2 perkara berlaku seminggu dua ini...

Permergian 3 pupu aku Hadi ke Rahmatullah...
accident selepas sembahyang maghrib...
dia baru berusia 17 tahun ...
budak baik dan anak yang paling senang dijaga... 
begitu juga anak kawan mak aku yang kami panggil ella...
baru berusia 13 tahun... meninggal akibat serangan penyakit asthma selepas berbuka puasa,
aku agak rapat dengannya masa kecil dahulu...
namun, semenjak beberapa tahun kebelakangan ini...
kami tak pernah berjumpa dan kali terakhir aku berjumpanya pada bulan march tahun ini...
 mudah2an Allah menempatkan Mereka dengan orang2 yang diredhai Allah... Amin... :)
hm... 

" Manusia... kalau semua sama... pasti aman dunia.. "
hm... kata2 yang aku suka guna...
dan di bulan ramadan ini jugala, banyak kes merompak dalam kampung aku...
huhu... agak menggerunkan... 
kali ini datang rumah orang siang hari untuk merompak menggunakan parang...
siap aim, rumah yang tidak mempunyai penghuni lelaki waktu tersebut...
huhu... teruk bukan... ???
Ya-Allah... berilah hidayah kepada mereka termasuk diriku untuk berubah di JalanMu Ya-Allah ... Amin...

terfikir juga keadaan ummi.... waktu Abah pergi  kerja... selamat kah???
apapun bertawakkal kepadaNya... insyaAllah... mudah2an semuanya selamat... 

juga... lappy kesayanganku ini...
aduss... dimasuki virus lagi!... haish...
mulanya Ym aku x le nak on hampir 2 minggu... pastu draft blogger pon xle nak log in... 
jadi memang x dapat nak update blog...
disebabkan Hard disc aku rosak...
sabtu lepas seharian asik men'transfer' data dari Lappy ke Pc rumah...
sambil mengemas rumah...
then aku formatkan lappy mucuk ni...
huhu... geram... sungguh membuang masa...
kejam bukan si pencipta virus ni...
mencuri masa orang lain...

dan macam biasa... rumah aku dah siap direnovatekan...
sekarang sesi mengemas...
alahai... sungguh letih...
bilik adik aku bertiga tu dah siap...
cuma tinggal bilik aku dengan parents...
dah 80% barang2 parents diubah ke bilik baru...
begitu juga barang2 ku diubah ke bilik parents...
cuti lepas kerja malam minggu lepas, 
aku asik memilih buku2 yang akan di hantar ke recycle...
hampir 3 kotak besar...
huhu... sayang betul nak buang buku2 tu... buku yang aku pakai dari sekolah rendah, menengah, masa kat uitm dan mengaji misi dulu...
namun... format pon banyak berubah... 
malahan adik2 pon dah xle nak guna buku aku tu...
hanya tinggal 1/4 darinya aku simpan...
dan esok balik kg...
sambung mengemas balik...

Dan yang ini... berita yang sangat menggembirakan kami sekeluarga...
kerana sepupu aku... kakak siti shuhada... akhirnya telah 'lekat'
dan aku sangat suka dengan berita ini... setelah 6 tahun berkahwin...
akhirnya ada rezeki buat mereka...
apapun kak siti...
selamat menempuh alam kehamilan dan alam keibuan kelak...
saya sangat2 tumpang bahagia dan amat gembira buat kamu...
semoga mendapat zuriat yang soleh@ solehah...
dan berjaya didunia dan di akhirat.... Amin... :D



Ada terbaca ini pada status kenalan Fb saya...

“Jangan biarkan Impian yang terbit di hati anda berlalu begitu saja...
kerana Impian itu adalah benih-benih kecil yang akan tumbuh memberikan keindahan untuk hari-hari esok."

kata2 yang indah... 
yang kadang2 memberikan ketengangan kepada yamg gusar...
hm... semua orang mengharapkan impian menjadi kenyataan...
huhu... tiada apa yang hendak dikata melainkan berdoa kepadaNya...
Amin...



Sekian, Wassalam...

No comments:

Post a Comment