Wednesday, March 9, 2011

Pengalaman manis seminggu... :(

Bismillah dan As-salam...
Alhamdulillah... sekarang aku dah berada di General ICU...
selalu di hospital biasa ( kecil) ia dipanggil ICU...
namun di hospital besar...
hampir setiap department mempunyai ICU tersendiri.. cuma bilangan katilnya sedikit...
seperti Uro dan nephro : nephro ICU, Neuro ICU, dan sebagainya.
namun untuk General ICU, penyakit ketogari multiple disipline akan diletakkan di sana..
seperti kes surgikal, medikal orthopedic dan sebagainya...
sememangnya tempat aku berminat semenja mengaji misi dulu...
sebab more to nursing care to patient...
and i feel satisfied.

walaupun mengikut Matron sebagai sementara sehingga unit 'Burn' dibuka...
mudah2han aku dapat mempelajarai sesuatu di sana...

Seminggu bukanlah tempoh yang baik untuk kita mengenal dan
membuat kesimpulan tentang manusia...
seminggu juga bukannya satu tempoh yang baik untuk kita
mengharapkan kita diterima oleh insan lain...
namun semnggu ini juga mengajar bahawa makhluk Allah ini berbagai ragamnya...

Sebagai orang yang berpindah masuk... aku faham..
setiap tempat ada cara dan protokol tersendiri...
jadi aku perlu menganggap bahawa aku junior, perlu banyak belajar dan bertanya...
dan penempatan kami sudah pon diketahui oleh warga kerja di tempat tersebut...

Situasi 1.
Zalikha u tolong SN yg incharge bed 12... ( arahan ketua)
( pesakit polinephritis yg ill, intubated, menunggu panggilan untuk di hantar ke bilik bedah untuk nefrectomy )
aku : Sn... boleh saya tolong apa2 akak... ?
sn. : tak perlu... tengok saja... nak tolong nanti...
hm... ( terkedu aku... )
kemudian terima panggilan dari bilik bedah untuk hantar pasakit...
sn : tadi nak tolong kan? tolong transfuse darah ni?
aku pon... seperti budak tadika mengikut arahan...
( insyaAllah ikhlas kerana aku ingin belajar)
aku : akak nak transfuse guna tubing ini kan?
sn : ya...
( terus aku sambung guna tubing drip yang aku pegang bahagian connection ke bag darah...
manakala sn tadi pegang pada bahagian penyambungan ke badan psakit untuk di ubah dari branula di tangan ke neck line kemudian pesakit ditolak ke OT ( bilik bedah)
kat bilik bedah... macam biasa.. Dr. akan sambut pesakit bersama staff.. masa tu Sn,. tadi kena soal pasaipa guna tubing yg tak ada filter masa transfuse darah... bolehnya jawab Sn tersebut...
Sn. : budak baru ni tolong tadi... dia tak tanya...
hish!!! memang naik hangin gak aku masa tu... tolongla jujur kalau buat kerja...
mungkin sbb agama lain... dia lupa Tuhan Maha Melihat dan Mendengar...
memang kami kat tempat lama pakai tubing biasa...
tak pakai filter... unless pt plan for Renal transplant...
kami beli filter tu kalau nak transfuse darah...
sebab tu aku tanya krn aku tau setiap tempat ada protokolnya tersendiri...

seryer... aku bukannya jenis kalau tak tau dok diam saja...tanya la...
mulutkan ada... Allah dah kurnia... ( huhu!)

bukannya nak racist ka hapa... tapi...
( tu orang kata... kalau nampak kaum tu dengan ular.... baik pukul diaorang dulu sblm pukul ular tu...memang aku bersetuju dengan kata orang ni!)

Situasi 2
seminggu lepas kami - 4 orang budak baru. dilepaskan bekerja... iaitu kami perlu mengikut katil2 yang ada pesakit tenat bersama incharge masing2... dan ketua akan panggi dalam sejam dua untuk ajar peralatan dan penggunaan barang yang comman di sana aku akui amat baru bagiku kerja di ward sebelum ini aku tak pernah gunakannya serta protokol yang ada.. contohnya kemasukkan pesakit.. prosedur dan sebagainya...
kalau ikut shift duty... slalu kalau kerja pagi masuk pukul 7-2 ptg...
( kalau kerja petang , pukul 2-7 malam..
dan kerja malam pukul 9 malam - 7 pagi...
tapi khamis lepas aku masih kerja waktu pejabat...)
sampai saja tempat kerja... terus ada sorang senior bagitau..
" awak dah kerja 3 tahun kan?"... aku mengangguk... " harini dah kena incharge"
aku pon ok saja... memikirkan ini arahan ketua...
kemudian aku disuruh menjaga katil 14.... pesakat yg ill tapi masih stable...
macam dengan hampeh!...
suruh aku jaga... tapi report tak pass...
terkontang kanting aku buat kerja...
bila tanya " akak apa lagi nak buat?"
diorang suruh aku baca tiket pesakit...
hish!...
aku memang akui... teruk betul layanan mereka...
" jangan sangka kalau korang kerja lama kat situ pon... if ditakdirkan Allah utk korang berpindah kerja dalam ward... mesti korang pon terkontang kanting macam aku juga..."
apapun... guide la aku dulu... just bgtau... what to do.. then what else to do...
insyaallah aku seorang yg agak quick learner...
i wont ask u more after that...
just guide me... just that! huhu
... aku tak kisah belajar dalam apa cara pun... cuma ini melibatkan nyawa orang... rasanya cara ini tidak sesuai... "

dan selama sehari aku buat kerja yang memang macam hampeh tu...
tetiba ketua datang tanya..."Zalikha u ok?" aku just angguk...
then ketua tanya... sapa inchrge pesakit yg aku jaga tu...
tak sempat aku nak jawab...
terus ada sorang si polan ni mengaku kat ketua aku yang dia incharge...
huh!... tak jujur betul!
dan masa tu baru aku tahu yang pesakit tersebut ada incharge dia...
yg sblm ni dok jalan pi mai- pi mai... tanpa tengok aku buat kerja pn...
sememangnya aku tertanya2... lepas pukul 5 aku balik nanti... siapa yang akan jaga pesakit tersebut...
dan sudah terjawab persoalan aku tu...
( aku benci suasana macam ini... !!!)
... aku bukannya nak nama...ada apalah sangat dengan nama... cuma, apa salahnya dia jujur bgtau ketua yg aku incharge...
thats All... susah sangat kah???

huhu... banyak lagi perkara yang bgku amat hampeh...
seryer aku tak suka cara ini kalau nak train orang baru...
i think soft skill better rite?
payah nk predict cara diorang.... cuma aku tak suka kalau tak jujur...

dan minggu ini...
aku sudah bukerja dalam shift duty...
dan dalam jadual kononnya masih ada tagging...( dalam jagaan senior)
isnin sampai jumaat
( petang, petang, petang, pagi, pagi,)
dan macam aku agak... 2 hari ni... dilepaskan macam ayam baru kena sembelih...
bila mesin yang on kat pt tu berbunyi... jenuh berkejar tanya...
nasib ada yang aku dah pandai sedikit... Alhamdulillah...

kena jerkah depan relative macam budak2 bagi pinggan pecah aku dah tempuh...
alahai... macam orang yang tak ada perasaan...
dahla marah aku depan relative pesakit...
hanya sebab remeh temeh... ( yang pen aku pon... tetiba masa tu plak nak habis ink... sblm takda pon symptom yang ink dah nak kering huhu...) remeh kan hal ini...
tapi memang sebab pen tetiba habis ink aku kena jerkah depan relative...
dan tak masuk akalnya... pi tambah dalam bebelan jerkah orang itu...
"ko ni nak buat kerja ke tak... datang kerja macam tak nak pon... main2..."
( huhu!.. aku tak kisah kena marah... tapi janganla depan relative... apa tanggapan orang... mesti diorang pon cuak yang misi ni ka yg nak jaga parent diorang... boleh harap kah? )

bab pen habis ink pon kena teruk... apa lagi bab lain... huhu
terima jela...

aduss!!!...
takpala... just think positif...
anggap aku sedang kerja dengan orang GILA... maaf...
memang yg ni aku set mind aku...
untuk tak stress dan jadik positif...

Tapi Alhamdulillah... syukur...
dalam banyak2 orang...
aku juga dikenali oleh junior2 aku masa mengaji misi dulu...
dan setengahnya pelatih misi di kolej sungai buluh yang pernah praktikal di ward aku kat HKL...

diorang yang cam dan tanya pasal aku... syukur... maaf akak tak cam korang... huhu
( diorang ni yang bagi semangat... akak anggapla diaorang tu mereng... kami pon tak hormat dia...)
walaupun 1/3 perangai yang agak jelik bagi aku...
dan harus terima kenyataan yang diorangla super senior disitu...

just ignore jela...
mati nanti... pakat sama2 masuk kubur....
takdenya sapa senior sapa junior...

dan sekarang ... macam biasala... di tempat baru...
balik kerja malam pukul 10.30pm...
nasibla dok rumah sewa...
kalau tak...maunya pukul 11 lebih baru sampai penaga tu...

alahai... entry mengutuk... tambahla dosa2 ku...
tapi kadang2 perlu diluahkan...

dan esok kerja pagi... pengalaman manis apa la yg aku nak tempuh lagi...

tidak ada niat membezakan tempat baru dan yang lama...
masing2 mempunyai kelebihan yang tersendiri...
mungkin ini caranya diorang tunjukkan cara...
' welcome to their new staff'
dengon tiada senyuman yang pahalanya dapat free tanpa sebarang tenaga yang banyak...
alahai!


sekian Wassalam...

No comments:

Post a Comment