Tuesday, March 29, 2011

Jadual dan suasana kerja yang Hampeh...

Bismillah dan As-salam...
Aku sekarang nak berblog pon malas...
bukan sebab apa... bila nak berblog ni...
banyak ceta pasal hal2 yang berkait dengan aku...
tak ada apa yang menarik sekitar sebulan ini...
dan banyak berkait dengan hati yang tak puas...
bila ceta lagi... aku akan mula nak kutuk orang...
berdosa bukan??? huhu...

benci betul bila jadi situasi macam ni...
btw... hari ini aku cuti lagi!!! *sigh*
ha... meh nak tunjuk jadual kerja aku...
( minggu lepas, selasa dan rabu aku cuti, lepas tu khamis - sabtu aku kerja...)
27 Mac 2011 -pagi
28 Mac 2011 -pagi
29 Mac 2011- cuti mingguan ( hari ini la... )
30 Mac 2011 - petang
31 Mac 2011 - pagi
1 April 2011- pagi
2 April 2011- cuti mingguan ...
3 April 2011- malam
4 April 2011-malam
5 April 2011- hari kelepasan malam... ( cuti tidur)
6 April 2011- cuti tahunan
7 April 2011-cuti tahunan
8 April 2011- pagi
9 April 2011- petang...

tengok jadual aku... hampeh bukan...
pastu lepas cuti 3 hari kena kerja pagi... nak pi kl jejelan pon tak puas! hish!
memang aku telah pergi jumpa ketua aku...
dan dah cakap...

" sister... saya taknak bagi cuti tahunan suka2 hati... sebab saya maybe kawin hujung tahun ni..."

berdosa betul bila fikir aku telah menipu...
tapi ayat aku ada sebut maybe... jadi seryes rasa tak salah... wallahualam...
entahla... doa jela... bagi yang terbaik...
bukan apa... cuti bagi suka2 hati...
if la... ada emergency... aku nak korek mana cuti aku...???
payah bukan???
tengok bukan??? entry aku mengutuk lagi...
memang sekitar sebulan dua ni...
aku dok doa agar hati aku jadi batu ngan orang2 yang menghampehkan sekeliling aku...

macam seminggu ni... ada kakak sorang ni...
tetiba bersembang dok kutuk staff nurse yang kat keja ward...
memang aku agak terasa... sebab aku pernah kerja kat ward...
cubit peha kiri, peha kanan pun terasa tau...
dia kutuk staff ward hantar pesakit kat ICU kononya tak basuh berak pesakit...
pastu tak pandai buat kerja macam staff ICU...
Ya-Allah... seryes aku cakap... macam orang tak sekolah misi yang kata macam tu...
dekat ward... slalu pesakit yang masuk tak kritikal sehingga perlu dimasukkan ke Intensive Care Unit...
dan kita tak akan jangka mana2 pasakit akan collapse...
dan sekiranya collapse kat ward, slalu akan buat CPR dan selalu intubate di ward...
sekiranya pesakit restless, sedation akan diberikan... side effect sedation akan relakskan otot badan... seterusnya conform otot bowel akan relak sekali.
fisiology badan manusia... if kita tekan kuat bahagian dada... plus intubate... then 'bagging' pesakit ,
kita akan bagi pressure dekat abdomen dia...ditambah sedation yang diberikan,
automatikla, if ada feces ka, akan terkeluar...
hish!!!! memang aku geram... dan aku malas nak bagi explain kat staf yang rasa macam bagus sangat tu...
dahla datang kerja slalu tak on time... pastu time kerja makan sampai 3 kali
nak mai kerja ka hapa???

maaf, kutuk lagi... bukan nak puji diri ke hapa...
dulu masa kat tempat lama... aku kerja ward, aku akan make sure sampai ward setengah jam awal...
Alhamdulillah... punch card aku x penahnya warna merah...
boleh kira dalam sebulan berapa kali aku makan waktu bekerja...
bukannya nak bodek ka... nak puji diri ka hapa...
tapi... aku slalu pikir, kerja ni rezeki aku...
kalau tak siap, nanti rezeki haram...
lepastu aku nak makan...
jadi darah daging... huhu... takut...
dan seryes... walaupun dah sebulan di situ,
dan aku dah mula dapat belajar cara dan situasi di sana...
aku masih mengamalkan cara kerja dulu...
makan sebelum masuk kerja...
if kalau dahaga ke hapa... memang tak salah... kesihatan diri kena jaga juga, baru dapat jaga kesihatan orang lain... pi minum... bukannya ke pantry untuk sembang2... sampai hampir dekat 40 minit lamanya...
aku masak pon tak lama macam tu...
hish!!!


lagipon kat sana... ada sesetengah staff walaupon dah keja baru setahun,
belagak nak mampus...
cam hari tu, Dr. ada order ubat HCTZ... budak tu tak tau, dia mai tanya kawan dia yang pada masa tu aku ada skali dan juga tengah dok tanya...
kawan yang dia tanya tu tak tau, aku pon cakapla... "seingat kami, ubat tu Hydrochlorothiazide... ubat diuretics..." bukannya nak tunjuk pandai ke hapa... sebab aku pernah kerja kat nefro... ubat tu sangat familiar ngan aku..." dengan hampehnya budah tu... "betul ke?" dan buat muka macam amat ragu dengan aku...
dan tak percaya cakap aku pi tanya kawan2 dia yang lain... dan pakat tak tau...
last2 dia pi confirm ngan Dr... memang betul ubat Dr order tu ubat yang aku kata...
aku bukannya harap dia percaya cakap aku bulat2,... sekadar cukup untuk buat reaksi biasa pon takpa... bukannya mimik muka tah apa2 tu... benci!

Aku tak nafi, ada sesetengah nurse bekerja dengan cara yang ok... dan aku kagum dengan mereka...
cuma, aku jarang bekerja dengan mereka yang baik itu... huhu...
( dugaan buat hati mungkin)

Alhamdullillah... aku sekarang dah ditempatkan di dalam ICU sebagai staff kekal di situ...
aku bersyukur kerana impian nak kerja di sana... Allah makburkan...
aku nak cari pengalaman...dan mengamalkan nursing care yang aku minat masa mengaji misi dulu...
aku berharap agar Allah kekalkan sifat bekerja aku seperti dahulu...
dan ikut benda yang baik sebagai inspirasi mncari rezeki yang halal...

Ameen...

( maaf... aku memang benci bila aku mula mengutuk orang... huhu)

Sekian, Wassalam...


No comments:

Post a Comment