Friday, February 11, 2011

Malam terakhir sebagai staff Ward UN2B

Bismillah dan As-salam...
Aku ada banyak benda nak cerita pengalaman manis dan pahit semasa bekerja...
namun masih belum dapat buat kerana rasa susah nak susun ayat... huhu
InsyaAllah... jika diberi kesempatan. aku akan menceritakan tentang penyakit berkaitan buah pinggang dan pengalaman sepanjang bekerja...

berkenaan dengan malam terakhir semlam...
huhu... bunyi sedih ja...
aku bukanlah jenis yang mengikut emosi orangnya...
tapi setiap perkara yang berlaku dalam hidup ini...
akan kekal dalam lubuk hati...
hehe... jiwangs la pulak...
jenis sentimental values rasanya... huhu...

sepanjang berkhidmat di sini...
aku memang femes gelaran jona...
oh ya... aku penah mention sblm ni...
jona tu maksudnya malang untuk pekerja spital ni... hehe...
bukan malangnya apa...
sekiranya masa orang lain kerja...ok je...
tapi kalu masa orang jona tersebut bekerja, ada la pesakit masuk tak henti-henti..
pesakit collapse, non stop bleeding,dan macam-macamla...
yang menyebabkan keadaan ward tu jadik busy...
huhu...

dan sesungguhnya aku mengaku kalu masa kerja akula yang paling busy...
susah rasanya nak duduk kat kaunter tu walaupun seminit...
mungkin bertenggek di sana hanya untuk buat panggilan talifon ke makmal dan sebagainya... hehe...

dalam tempoh 3 tahun bekerja ni...
akula jururawat yang paling banyak mengendalikan kes Cardaveric renal transplant dan situasi2 yang aku mention seperti diatas...
sememangnya... aku jona... haha
( Pengalaman kurniaan Allah)

Semalam... masa mula-mula bekerja...
seorang pesakit meninggal... ( innalillah... )
cara meninggal yang agak senang...
pada malam pertama bekerja.... 9 feb diala pesakit yang aku banyak attend...
Blood pressure 50/20 mmhg... tak normal lansung...
pt had high grade fever... 39.5
dan pt weak sangat...
saturation oksigen pon mmg teruk...
macam2 Doktor order...replace fluid dlm bdn la...put pt on inotrops la... dan kerja agak kelam kelabut...
hmm... tapi Allah lebih sayangkan dia...
meninggal malam last aku...
kemudian macam biasa aku meneruskan tugasanku...
ambil blood pressure pesakit...
check paras gula... dan serve ubat..
bagi Feed pesakit menggunakan ryles tube ( 3 hourly feeding )
barula dapat menulis report...
hmm... dalam jam 12 malam...
received call From Dr. Zuad
" staff nurse... malam ni ada Cardaveric yea... satu dari muar, satu segamat, satu perak dan sorang dari kelantan.. saya dah call pesakit dan skrg diaorang dalam perjalanan..."
Aduss!!! jonakan??? haha...
namun aku tersenyum semalaman sebab...
Allah hadirkan kenangan indah ini walaupun dalam kekalutan...
hehe... jam 3 pagi.. sampaila 3 orang pesakit tersebut... kecuali dari kelantan...
kerana kesibukkan dengan bayak perkara...
malam terakhir tadi aku pulang jam 8 pagi lebih...


oh yea... sibuk2 pon... sbbkan jenis sentimental values punya olang...
sempat juga aku snap bottle spesimen yang perlu diisi darah pesakit kedalamnya...
selalunya beginilah banyaknya... :) dan darah diambil bermula jam 5 pagi...

kenangan... indahnya dikau...

Sekian, Wassalam...

No comments:

Post a Comment