Friday, November 26, 2010

Berubat Bell's Palsy

Bismillah dan salam...
Di kesempatan utk menghabiskan sisa MC aku...
nk berkongsi pengalaman berubat penyakit Bell's palsy yg aku alami...
sekiranya ada sesiapa yg senasib dgnku..
ikhtiar la...
mudah2an dgn izin Allah...
ia sembuh spt sediakala...

TREATMENT HOSPITAL
slalunya hospital akan membekalkan ubatan
- steriod. ( prednisolone)
- dibekalkan blm tempoh tertentu bergantung kpd symptom pesakit
( berfungsi utk membantu saraf utk berada pada keadaan yg optimum)
namun ubatan ini mempunyai fungsi yg banyak serta EFEK yg yang kurang enak iaitu
peningkatan berat bdn...adusss!!!
- vitamin ( utk muscle)
metylcobalt dbekalkan slm 3 bulan..

pihak hospital jg merujuk aku dgn terapi cara kerja
ataupun physio..
terapi yg diberikan ialah infrared treatment
dan current shock
( utk ransang saraf dr scr luaran)
aku jg diajar teknik senaman muka...
mcm yg tlh aku mention sblm ini..

emm...
selain itu aku jg ada berubat KAEDAH TRADITIONAL...

treatment yg aku ikuti ini sememangnya terkenal..
tapi tak baik nk mention kat sini...
dia ckp aku TERKENA!
aduss!!!
yg ni mmg x sedap den dengar...
sesungguhnya lbh baik kita mengelak dr
berfikir dan menuduh sesiapa..
aku mmg tak ambil kisah...
iktiar sajala...
tapi Allah tak izin aku sembuh...

Aku jg ada pergi berubat dgn bomoh di sbrg jaya..
bomoh ni tak mention pon kononnya aku terkena..
tapi dia kata ada benda ikut pulak...
aku bertawakkal shj kerna niat nk berubat...
NAMUN...aku agak kurang yakin dgn perubatannya
kerna
BACAAN AYAT AL-QURAN YANG TIDAK JELAS..
hanya bila kalimah ALLAH disebutnya kedengaran...
namun ayat lain mulutnya terkumit2 membaca..
tidak berbunyi lansung...
kemudian sewaktu membaca 'doa'
tangannya berpusing2 ala2
conduct er koir.. tapi tangannya menghala ke bumi...
seryes...
mmg aku TAK YAKIN!

MENGURUT
em...
nk ceta bab mengurut ni..
mak aku pon blh mengurut jgk...
tapi aku tak tahan...
sakit..
so aku dbawa mengurut ke rumah makcik urut yg terletak di
Sungai Acheh atas suggestion makchaq aku..
ok la urutan makcik ni...
namun... ia tak berkesan kpd aku...

and the last one...
Mak Da aku ada beritahu yg ada tempat mengurut yg agak femes di kulim..
pakcik ni hanya berurut di kaki,
tapi ramai pesakit lumpuh pergi dan lega...
( dgn izin Allah)
so..
aku pon pergila....

ALHAMDULILLAH...
pakcik ni... dia suruh panggil Tokwan
nama Zakaria.
dia urut kaki...
mula2 sakit taktau nk ckp
namun beransur kurang
dan Alhamdulillah...
dgn izin Allah...
sehari demi sehari symptom sakitku berkurangan...
tokwan jg menyuruh aku mambawa
akar bayam, sarang burung, madu,
habbatus sauda, dan macam2...
ianya dibaca dgn AYAT AL-QURAN YG JELAS KU DENGAR..
(antaranya surah AR-RAHMAN.. dsb)
brg2 yg dibawa utk aku makan dlm tempoh tertentu,

Alhamdulillah....

sekian ,
wassalam...

2 comments:

  1. salam,, awk nk tahu mane tempat tokwan tu boleh? saya pn kene bells palsy.. harap dapat email ke abdulhalim5832@gmail.com.. terima kasih ya

    ReplyDelete
  2. kebanyakan bomoh memang selalu sangat kaitkan dengan 'terkena'.
    lebih baik pergi rawatan alternatif yang menggunakan medium Quran kan?
    Alhamdulillah cik dah beransur sembuh...


    Bell Palsy: Strok Di Bahagian Muka Yang Siapa-Siapa Pun Boleh Kena. Wajib Ambil Tahu!

    ReplyDelete