Monday, October 4, 2010

Bell's palsy - penykit yg tak dijangka... :(

Bismillah dan Salam...
Em... lama jgk aku tak berceloteh di sini... mungkin krn bln puasa aku perhubunganku dgn tenet terputus dan waktu raya aku raya btol... ( sedangkan masa raya kn keja.. hihi)
Btw dikesempatan ini.. tinggal lg 3 hr akhir syawal, aku ingin memohon ampun dan maaf atas segala kesilapan dan kesalahan yang pernah aku lakukan... sekiranya mulut jahat.. hati pon jahat... aku mohon ampun... 
dan aku harap halalkanlah makan dan minum aku...
huhu...
sekarang sebenarnya aku tgh MC.. krn terkena serangan... em... bkn la... penyakit kot... ( alahai... misi pon tak tau nk ckp)... Bell's Palsy... mungkin ujian kat aku slps blk umrah kot... kat mekah Allah kurniakan aku kesihatan yg baik..Alhamdulillh.. dan skrg Dia nak uji.. Redha sj... mudah2an Allah ampunkan dosa2 keciku yang tak terkira banyaknya... :(
Em... Bell's Palsy ni dlm istilah org melayu maksudnya Lumpuh di sekitar kwsn muka... sekurang2nya treatment  mengambil masa plg cpt sebulan utk sembuh... dan ada yg permenent skiranya tidak dirawat...
kl istilah kesihatan plak... gangguan pada facial nerve mnyebabkan fungsi otot dan saraf bhgian muka terjejas... 


 makasih En.google for the pic...hehe

punca2 : 
- hipertention... ( Alhamdulillah... aku tiada masalah ini )
- cholesterol tinggi.. ( Yg ni pon... Alhamdulillah.. cholesterol aku masih tahap rendah.. )
- Stress.. yg ni... tak pastila... 
- rajin terkena angin sejuk... ( emmm.... mayb kot.... Aku kt Kl pandu moto je... so mayb terdedah bnyk ngan udara sejuk pg2 ngan memalam... hehe)... tahla benda nk jadi... aku reda je...
- selain itu... virus, diabetes dan etc.
treatment :
- slalunya...kl kt spital... Dr. akan prescribe ubat steroid nk release nerve dan muscle2 kita yg terganggu fungsinya...eg. Prednisolone... selain itu, slalu Dr. akan sertakan sekali supplement vitamin eg. methylcobalt ...
 yang tak bestnya... prednisolone ni akan tingkatkan selera makan dan berat badan... aduhai... habisla aku yg montel ni... 
- exercise muka... hehe.. masa nila nk jd perasan sat... ckp dpn cermin sorang2... sengeh sorang2... cium... dan macam2 aksi la... dpn cermin... ( utk tgk progress otot muka mula berfungsi.. )hihi
- Kl treatment traditional... urutan... Alhamdulillah.... mak aku ni pandai bab urut2... tapi sesungguhnya sakitnya!!!! tak tahan aku... tenaga apa tah sakit sampai tulang... apapun... aku masih cuba bertahan...
- aku ada ambil air tawar jgk... bacaan ayat Al-quran... mudah2an... cpt sembuh... Amin....


mungkin... Allah nk bg aku rehat... dr awal tahun... kerja tak cuti.... Em... rezki kot...


insyaAllah... sekiranya ada kesempatan... aku nk share pengalaman mengerjakan umrah baru2 ini... mudah2an ia membawa manfaat kepada sesiapa yg berazam utk pergi kesana... insyaAllah... doa dan Azam ... Allah akan membantu kita utk buat Ibadah yang kita harapkan... insyaAllah...


Sekian,Wasallam,

No comments:

Post a Comment