Friday, October 29, 2010

Berniaga Air Tebu...antara kenangan terindah...


Bismillah dan salam...


mesin memproses air tebu


Semalam ketika melewati simpang tiga Kg ku...
terimbas kembali zaman kucilku yang sememangnya berlainan
dengan adik2ku dan kanak2 zaman sekarang.
keluarga aku sememangnya terdiri dari keluarga berniaga..
tokwan, paktih dan ibuku...
tahu selok belok perniagaan yang aku lansung tak paham mengenainya...
mungkin sbb aku lebih gene side abah kot..hihi
lagipon aku tak pandai berkata2... sbb tu Allah tak jadikan aku cikgu... (cita2 asalku)
takut nnti lingkup budak2...;p
masa bulan puasa semasa aku di primary skool,
perkara wajib yang akan aku lakukan utk menambah duit raya
lebih ialah dengan menolong tokwan aku meniaga air tebu..
sungguh tak ikhlas kan..   
 
setiap ptg jam 4.. kami akan menolak beca tokwan uth berniaga di simpang 3 kgku..
selalunya... tugasku ialah mengutip sisa tebu yg telah di mesin...
menapis air tebu ke dalam tong jualan air tebu..
membungkus air tebu... tu pon... dalam kawalan tokwan..
"wan.. cukup tak ni?"- kata2 wajib bg stg bungkusan...
dan pertolongan yg aku paling sukeee...
menerima wang belian dan memasukkan ke dalam tong duit
dan kembalikan baki wang kepada pelanggan...
hihi... sungguh mata duitan .
 
sememangnya topik meniaga air tebu ini akan menjadi bualan sekiranga
aku dn sepupuku berkumpul bersama2...
mmg sgt best..
dan aku pasti zaman anak2 aku nnt tiada kenangan manis seperti ini..

sekian,
wassalam...

No comments:

Post a Comment