Wednesday, October 6, 2010

Puding Caramel... :)

Bismillah dan salam...

hehe... aku dan dapur.. em... mmg x dpt dipisahkan mcm aur dan tebing gitu... haha... btw.. sebenarnya ni mood rajin je... kl malas... habesla...
oleh krn ada kelapangan masa, tetiba teringin nk masak puding caramel...
sebenarnya... ni first attempt aku masak makanan ni... Alhamdulilah... menjadi gak....
aku masak scr kukus...
em... ni br je angkat.. dlm loyang lg...

hihi... yg ni dah ditelangkupkan... tapi x cun sgtla...
harus cuba lagi!!!

em... simple ja bt menda alah ni.. rasa rugi plak slma ni dok beli.. buat sendirik lg bagus.. jimat dan mudah

bahan2 nya :
Susu cair 1 Tin
5 Biji Telur
secawan Gula ( bahagi dua)
2 camca Esen Vanila
sedikit air

Cara2 :
 Masak 1/2 cawan gula dan sedikit air sampai keperangan di dalam loyang.
elakkan terlalu coklat.. nnt pahit.
cairan gula tadi supaya melitupi keseluruhan bahagian dalam loyang
biarkan ia sejuk dan kering dalam keadaan yg rata.. ( jgn kacau slps api ditutup .. elak tekstur gula x cantik)

Blend Susu Cair, Telur, esen vanila & gula 1/2 cawan...
Masukkan adunan yg di blend td ke dalam loyang yang mengandungi gula hangus yg tlh disejukkan...

Then kukus sampai masak kira2 dalam setengah jam lamanya...

insyaAllah... mesti teruja.. hihi... :)

sekian, wassalam...

3 comments:

  1. waaa...haruska wat mknan kesukaan ak nih tpi xjamu ak...siap la nti ak pi umah..wajib saji !!! ;p

    ReplyDelete
  2. waa kalo aku wat jadik ka ni...

    ReplyDelete
  3. hehe.....
    nk makan.. mai rumah aku ckp...
    tapi bgtau awai2...
    leh buat kat korang

    ReplyDelete