Monday, October 31, 2011

Demam dan Letih bekerja...

Bismillah dan As-salam...
Seryes... sehari dua ni memang letih...
kerja petang yang memang balik lewat...
pastu plus demam yang aku memang jarang kena...
tapi sekali kena memang teruk...
masa kerja... dua  hari ni asik kena jaga patient yang rajin asystole...
then kena buat CPR..
Ya-Allah... first time rasanya buat  CPR aku nak pengsan...
Hari sabtu petang, jaga pesakit yang 5 kali asystole... CPR pon banyak kali. dan yang last buat CPR dekat 2 jam... walaupun berganti2 antara DR. dan nurse lain tapi kena guna energy yang maximum...
kalau tak tujuan untuk CPR untuk bagi circulation darah dalam badan tak sampai...
tak terkata penat ... patient tu accident...
kepala dia injured than masa CPR darah tersembur keluar dari mulut pesakit...
darah banyak tepercik... aku yang puasa masa tu...
hampir naik pitam sebab banyak sangat darah yang keluar + berbau hanyir...
mungkin accident sebab alkoholic memang tak nafi bau pesakit agak busuk
( tak ada niat untuk memburukkan sesiapa di sini)
disebabkan memang dah sampai waktu...
apapun yang cuba kami buat tapi tak berjaya...
pesakit tu pon dah meninggal...
meninggal jam 6. 30 ptg...
then lepas settle body pesakit...
jam 7.30 mlm baru aku sempat lari pergi buka posa...
huhu...

akibat keletihan tu...
balik kerja mandi terus solat...then terus tidur...
kononnya nak kunci jam nak bangun sahur nak berpuasa hari ahad...
1st time rasanya... jaga2 aku lihat semua benda sekeliling terpusing...
Ya-Allah...
memang taktau nak kata...
jadi niat nak puasa sunat tak jadi...
dan aku terus telan Penadol buat pertama kalinya walaupun bulan 3 haritu aku demam selsema...
tapi masih maintain tak makan penadol...
tapi kali ni...
seryes... kepala berpusing dan letih...
dan sampai sekarang aku masih terasa letih itu...
dan petang semalam... sama juga busy... jaga pesakit leukemia yang kami dah cuba buat termampu...
asystole sekali dan juga CPR..
tapi conditionnya memang tak mengizinkan...
mungkin tuhan lebih sayangkannya... dan dalam erti kata lain...
menunggu waktu mati... :(
masa aku pass over report kepada orang kerja malam... 
blood pressure peaskit tu 70/35mmhg... Tachy dan high fever...
dan aku tak pasti hayatnya masih panjang atau tidak... wallahualam...

Setakat masa ni aku selalu check darah aku...
dan aku tak ada diabetic plus aku bukannya orang yang suka makan manis2...
tapi lepas peristiwa hari sabtu tu..
aku lidah aku sentiasa pahit dan selalu kena kulum gula2...
kalau tak aku mesti pening...
huhu...

tahla... mungkin aku perlu berehat lebih
dan insyaAllah kembali seperti biasa... mudah2an...
Amin

Ya-Allah... kurniakanlah aku kesihatan yang baik untukku beribadat 
dan berbakti dalam hidupku...
Amin... :)

dan esok Encik November akan datang...
dan Encik Oktober akan berlalu pergi...
huhu... entahla terasa sayu... 

Sekian, Wassalam...

No comments:

Post a Comment